Сторінка ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА


Кошулаб Наталія Володимирівна

практичний психолог ХДНЗ №50 "Лелеченька"

Чи справді існуют проблемні діти? На це питання є тільки одна відповідь, - ні! Дитина - лише дзеркало сім'ї, в якому, якщо добре придивитися, видно все. 

   Шановні батьки!
Пропонований вашій увазі «Кодекс гуманістичного спілкування» містить низку рекомендацій, а радше побажань, яких варто дотримуватися у спілкуванні дорослого з дітьми. Він ґрунтується на визнанні особистості дитини, її самоцінності і неповторності, прийнятті як рівноправного партнера по діяльності. Врахування цих рекомендацій допоможе побудувати спілкування з малюком на гуманній основі, що сприятиме ефективному входженню його у світ людей.


  1. Знайдіть час для спілкування з дитиною.
  2. Любіть дитину! Не за щось конкретне, а за те, що вона-особистість, унікальна у своїх проявах.
  3. Підтримуйте допитливість дітей, їхнє бажання дізнатись щось нове, дозволяйте їм бути корисними, допомагати вам. Уникайте реакцій типу : «Відійди, ти мені заважаєш.», «Займайся своїми справами», «Обійдуся без твоєї допомоги», «Виростеш - дізнаєшся» та ін.
  4. Умійте розмовляти з дитиною – слухати, не перебиваючи, дивитися в очі, намагатися зрозуміти її проблеми.
  5. Уникайте частого вживання заперечень у своєму мовленні. Не варто говорити: «Це не автобус, а тролейбус» чи « Ні, вона не стара», краще сказати: «Це тролейбус» або просто «Вона нова».
  6. Хваліть дитину. Оцінюйте не саму дитину, а її вчинки. Доцільно будувати свої коментарі таким чином, щоб малюки самі робили висновки про себе та свої здібності. Несхвалення слід виражати так, щоб це було уроком для дитини і не мало шкідливих наслідків для жодної із сторін. Погрози та покарання часто тільки підштовхують дитину до непокори та спротиву («робити на зло»).
  7. Не ставте умови (якщо, то).
  8. Не обіцяйте дітям того, що не зможете виконати і не вимагайте таких обіцянок від них, бо відносини варто будувати на довірі. Невиконання обіцяного ставить під сумнів авторитет дорослого.
  9. Чітко формулюйте заборони. Забороняти слід так, щоб дитина чітко знала, що саме не можна і що можна зробити замість цього. Краще щоб заборона була повною, а не частковою.
  10. Створюйте ситуації емоційної розрядки( танці під веселу музику, релаксація, гра на музичних інструментах, наприклад, на барабані)
  11. Серйозно ставтеся до дитячих проблем і переживань. Пам’ятайте: дитина переживає свої проблеми глибоко і сильно, так само як ви свої «дорослі».
  12. Уникайте критики на адресу дитини, особливо в присутності інших дітей і дорослих. Зауваження варто робити лише віч-на-віч, у формі доброзичливої поради, підкреслюючи, що те, що сталося можна виправити.